VEDTÆGTER – KØGE BMX KLUB

Kan også hentes som PDF her.

1. Foreningens navn er ”Køge BMX Klub”, stiftet den 19. juni 2005, med hjemsted på Skolevej 14, 4600 Køge.

Stk. 2. Foreningen hører under Danmarks Cykle Union (DCU) og er underlagt Unionens regler.

Formål

  • 2. Foreningens formål er at samle børn, unge og voksne i alle aldre og give disse mulighed for at dyrke BMX-sporten på vores indrettede bane.

Stk. 2. Foreningen skal gøre sit bedste for at få nye medlemmer samt give disse en god og sund fritidsinteresse, der tilgodeser sundhed og motion, i kombination med træning og konkurrence samt styrke de sociale bånd mellem medlemmerne.

Stk. 3. Foreningen skal desuden arbejde for at alle, uanset niveau, udvikler sig og forbedrer deres evner og talent på bedste vis. Dette samtidig med at foreningen såvel støtter og fremmer BMX-sporten generelt.

Forventninger til foreningens medlemmer og forældre/værger

  • 3. Det forventes at de enkelte medlemmer af Køge BMX Klub, herunder medlemmets forældre/værge, følger foreningens ordensreglement og passer på foreningens bane, udstyr, cykler mv.

Stk. 2. Det forventes også, at de enkelte medlemmer af Køge BMX Klub, herunder medlemmets forældre/værge, ikke vil gøre BMX-sporten til genstand for kritik og dårlig omtale. Dette betyder blandt andet, at medlemmer, herunder dennes forældre/værge, skal undlade nedsættende og belastende udtalelser om foreningen, dens medlemmer og sponsorer overfor andre klubber, presse m.fl.

Stk. 3. Det forventes også, at de enkelte medlemmer med A-medlemskab samt medlemmets forældre/værge, deltager i de årlige arbejdsdage i foreningen, samt at både A- og B-medlemmer og medlemmernes forældre/værger, deltager i de ”daglige” gøremål i foreningen, herunder vedligeholdelse af banen og klubhuset, græsslåning mv.

Foreningens daglige ledelse

  • 4. Foreningens daglige ledelse varetages af bestyrelsen, der består af op til syv medlemmer, hvoraf alle skal være myndige. Bestyrelsen skal som minimum bestå af tre medlemmer (formand, næstformand og kasserer). Bestyrelsen vælges blandt foreningens medlemmer, eller disses forældre/værger på den årlige ordinære generalforsamling.

Stk. 2. Bestyrelsen består af en formand, en næstformand, en kasserer, to bestyrelsesmedlemmer og op til to suppleanter. Det enkelte medlem vælges for en periode på 2 år. Suppleanter vælges for en periode på 1 år. Som udgangspunkt vælges formanden i lige år, mens næstformanden og kassereren vælges i ulige år.

Stk. 3. Generalforsamlingen vælger en revisor. Revisor må ikke være medlem af bestyrelsen. Revisor vælges for en periode på 1 år.

Stk. 4. I tilfælde af, at valg til bestyrelse sker ved ekstraordinær generalforsamling, jf. § 9, vælges bestyrelsen for perioden frem til første ordinære generalforsamling, hvorefter der foretages fornyet valg til bestyrelsen, jf. stk.1 og 2.

Stk. 5. Udtræder et bestyrelsesmedlem før tid, konstituerer bestyrelsen om nødvendigt sig selv frem til førstkommende generalforsamling ved at først valgte suppleant indtræder som medlem., jf. dog stk. 1, 2. pkt.

Stk. 6. Bestyrelsen afholder møde efter behov, dog mindst et møde pr. kvartal. Referater af bestyrelsesmøder og generalforsamlinger skal udsendes til bestyrelsen senest 7 dage efter mødets afholdelse.

Stk. 7. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg efter behov med deltagelse af personer udenfor bestyrelsen, dog skal et bestyrelsesmedlem/-suppleant være repræsenteret i et nedsat udvalg .

Stk. 8. Arbejdsfordelingen for foreningens daglige ledelse:

  • Formanden repræsenterer foreningen udadtil i forhold til bl.a. myndigheder og eksterne samarbejdspartnere.
  • Næstformanden repræsenterer foreningen indadtil og skal bl.a. koordinere og implementere bestyrelsens beslutninger og løbende opgaver, evt. med de udvalg, der er nedsat i klubben.
  • Kassereren repræsenterer foreningens bogholderi, skrive og formidle referater for bestyrelsesmøder samt formidle anden vigtig løbende information til foreningens medlemmer via digitale medier.
  • Ovenstående er såfremt andet ikke er aftalt i bestyrelsen, men vil som udgangspunkt være det der er gældende.

Økonomi, regnskab, tegningsret og revision

  • 5. Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december.

Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget samt regnskab.

Stk. 3. Regnskabet skal revideres og påtegnes af den på generalforsamlingen valgte revisor.

Stk. 4. Udgifter til foreningens drift afholdes via medlemskontingenter, tilskud fra offentlige puljer, private fonde og sponsorater.

Stk. 5. Formanden og kassereren tegner foreningen i fællesskab. Begge skal underskrive bilag ved diverse indkøb på 3.500 kr. eller højere. Ved beløb under 3.500 kr., kan kassereren underskrive alene. Kassereren har fuld adgang til netbank samt dankort. Formanden har visningsadgang til netbank.

Stk. 6. Foreningens medlemmer, bestyrelsesmedlemmer og evt. udvalgsmedlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningens indgåede forpligtigelser, for hvilke foreningen hæfter med sin respektive formue.

Stk. 7. Foreningens medlemmer har ingen økonomisk forpligtigelse overfor foreningen, udover deres årlige kontingent, ligesom foreningens medlemmer ikke har krav på nogen del af foreningens formue eller udbytte af nogen som helst art.

Stk. 8. Bestyrelsesmedlemmer kan ifalde personligt ansvar efter dansk rets almindelige regler om erstatningspligt, fuldmagt og ansvar, hvis bestyrelsesmedlemmet har handlet groft uforsvarligt og i strid med god skik.

 Medlemskab

  • 6. Køge BMX Klub har følgende medlemstyper:
  • A-medlemskab: Køge BMX Klub er stamklub og der oprettes licens hos DCU.
  • B-medlemskab: En anden klub end Køge BMX Klub er stamklub og der oprettes licens hos DCU.

Stk. 2. A-medlemskab indeholder:

  • Deltagelse i holdtræning på hold tildelt af træner i Køge BMX Klub.
  • Brug af banen, udenfor normale træningstider.
  • Deltagelse i arrangementer, som afholdes af Køge BMX Klub.
  • Stemmeret ved generalforsamling.
  • Klubtrøje.
  • DCU-licens.

Stk. 3. B-medlemskab indeholder:

  • Deltagelse i holdtræning på hold tildelt af træner i Køge BMX Klub.
  • Brug af banen, uden for normale træningstider, dog uden gate.
  • Lov til at deltage i arrangementer som afholdes af Køge BMX Klub.
  • Ingen stemmeret ved generalforsamling.

Stk. 4. A- og B-medlemskab er først gyldigt når kontingent er indbetalt til Køge BMX Klub.

 Kontingent

  • 7. Bestyrelsen fastsætter medlemskontingenter, som vedtages på generalforsamlingen.

Stk. 2. Kontingentet opkræves i februar eller ved indmeldelse i foreningen. Hvis kontingentet ikke betales rettidigt, udsendes en rykker to uger efter forfaldsdato. Er betalingen ikke foreningen i hænde senest syv dage efter denne rykker, er medlemmet udelukket fra træning, indtil betaling har fundet sted. Hvis betalingen fortsat udebliver, vil det tillige blive pålagt medlemmet at betale eventuelle omkostninger til inkasso mv. Klubben forbeholder sig retten til at få DCU licensen suspenderet og erstatning svarende til prisen for udleveret klubtrøje og DCU-licens.

Stk. 4. Medlemskontingentet til Køge BMX Klub følger det til enhver tid gældende licensår i DCU, pt. fastsat til perioden 1. april til 31. marts.

Stk. 5. Det er ikke tilladt at danne teams i Køge BMX Klub. Medlemmer af Køge BMX Klub må ikke søge optagelse eller blive optaget på teams hjemhørende i andre klubber. Sker dette alligevel vil medlemmets DCU-licens blive søgt suspenderet og medlemskabet af klubben sat på hold til der kan findes en varig løsning.

Generalforsamling

  • 8. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i januar måned og indkaldes med mindst tre ugers varsel.

Stk. 3. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning
  3. Godkendelse af årsregnskabet og budget for den kommende sæson
  4. Fastsættelse af kontingent for medlemmer, jf. § 7
  5. Behandling af indkomne forslag
  6. Valg til bestyrelsen, jf. § 4, stk. 1 og 2
  7. Valg af suppleanter, jf. § 4, stk. 1 og 2
  8. Valg af revisor, jf. § 4, stk. 3
  9. Eventuelt

Stk. 4. Forslag, der ønskes forelagt generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 10 dage før generalforsamlingens afholdelse og udsendes til medlemmerne senest 8 dage før generalforsamlingen.

Stk. 5. Alle medlemmer med stamklub i Køge BMX Klub har fra deres 17. år stemmeret. For medlemmer under 17 år overgår stemmeretten til forældre eller værger. Stemmeretten kan udøves ved personligt fremmøde eller fuldmagt. Fuldmagt kan kun gives til en myndig person. Der kan kun afgives én stemme iht. til fuldmagt.

Stk. 6. Generalforsamlingen vælger en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Generalforsamlingen træffer beslutninger ved simpelt flertal af de fremmødte stemmeberettigede. Ændring af vedtægter kræver dog mindst 2/3 stemmeflertal af de fremmødte stemmeberettigede på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, jf. § 11.

Stk. 7. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte stemmeberettigede medlemmer. Der foretages skriftlig afstemning, såfremt ét medlem forlanger dette.

Stk. 8. Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol. Referatet af handlinger optages i protokollen i det omfang, dirigenten finder det fornødent. Det af dirigenten og bestyrelsen godkendte referatet fremsendes til medlemmerne via Facebook og e-mail senest 3 uger efter generalforsamlingen.

Stk. 9. Har en generalforsamling truffet afgørelse i en sag, kan denne ikke på ny indbringes for samme generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling

  • 9. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når dette besluttes af bestyrelsen eller senest tre uger efter, mindst 1/4 af klubbens A-medlemmer skriftligt med motiveret dagsorden har krævet dette. Tæller en valgt bestyrelse færre end 3 medlemmer, skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter anmodningen er modtaget af bestyrelsen. Indkaldelsesfrist er 2 uger.

Eksklusion

  • 10. Bestyrelsen kan ved enighed ekskludere et medlem. I særlige tilfælde, jf. stk. 2, kan et flertal på 2/3 af bestyrelsen foretage en eksklusion.

Stk. 2. Særlige tilfælde er begrænset til følgende:

  1. Økonomisk svigagtighed, som har for øje at bringe klubben i miskredit.
  2. Utvetydige trusler mod andre medlemmer eller forældre hertil. Det kan være mundtligt eller skriftligt.
  3. Utvetydig opførsel, som strider mod klubbens værdigrundlag jf.§2 og §3.
  4. Vold mod medlemmer eller forældre hertil.
  5. Gentagne advarsler for brud på almindelig god orden ved såvel nationale som internationale løb, afgivet af Officials.

Stk. 3. Ekskluderede medlemmer, kan få deres sag taget op på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, jf. reglerne om indkaldelse i § 9. Omgørelse af eksklusionen kan ske ved simpelt flertal.

Stk. 4. I forbindelse med eksklusion refunderes kontingent ikke.

Vedtægtsændringer

  • 11. Vedtægtsændringer kan kun ske på en generalforsamling, når mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for og hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.

Stk. 2. Vedtægtsændringerne træder i kraft med virkning fra den generalforsamling de vedtages på.

Opløsning

  • 12. Opløsning af foreningen kræver, at 3/4 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for. Ved opløsning af foreningen følges Folkeoplysningslovens § 5, stk. 3, 2. pkt., så foreningens eventuelle aktiver tilfalder almennyttige formål og derfor tilfalder anden folkeoplysende forening i Køge Kommune.

Datering

  • 13. Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den 19. juni 2005, ændret på den ordinære generalforsamling den 31. januar 2015, ekstraordinær generalforsamling den 6. juni 2016, ordinær generalforsamling den 28. januar 2017, ordinær generalforsamling den 27. januar 2018, ordinær generalforsamling den 26. januar 2019 og ordinær generalforsamling den 25. januar 2024.
Scroll to Top